Tinets rapport från SPX11

16 maj, 2011

Stockholm Sunday morning

(Om inte annat står angivet är alla foton tagna av Ilan Katin. Även hundbilden ovan.)

Det här året tänkte jag flyga till SPX för omväxlings skull, eftersom jag tog med mig färre fanzin än jag brukat göra tidigare (ingen köper ju ändå baknummer av Tunguska längre, och andra väntar fortfarande spänt på samlingsutgåvan av Drivgods och vägrar köpa Tunguska överhuvudtaget … ;_;).

Hur som helst, flygresan lyckades faktiskt också! Emedan jag inte hade några problem, hade Ilan, min liveteckningskamrat och dessutom son till en Epixserietecknare, desto mer problem. Förmodligen berodde det på att jag är privilegierad i och med att jag är en attraktiv ung ”vit” kvinna. Därför antastades jag bara av en säkerhetsvakt som krävde att jag skulle ta av mig mer kläder innan jag gick genom metalldetektorn. Ilan däremot är en skäggig svartmuskig man med semitiskt utseende. Så medan jag gled igenom alla kontroller trots all min övervikt i bagaget, kollade de hans väskor flera gånger p.g.a. de skumma elektroniska attiraljerna i dem (dvs. Tagtool-boxarna), och tvingade honom att checka in sin ryggsäck. Lyckligtvis gick inget i den sönder.

I Skavsta möttes vi av det bästa Windowsmeddelandet någonsin på en av skärmarna i bagageutdelningen:

Skavsta airport screen glitch

Vi hade hört rykten om att Ilans mammas teckningar skulle vara med på utställningen Superhjältar och antihjältar i tecknade serier – från Stålmannen till Fröken Märkvärdig på Judiska Museet i Stockholm just nu. Så vi gick dit för att kolla om det stämde. Utställningen är en slimmad kopia (inga original, utan bara reproduktioner) av en stor utställning om judar och serier som har visats lite varstans i världen. Ilan såg den tidigare med sin mamma i Paris, och jag såg den med Ilans mamma i Berlin.

Det visade sig dock (om jag uppfattade allt rätt) att i just Stockholmsversionen av utställningen är Miriam Katins teckningar INTE med. Lite av en missad chans för Epix och kanske även museet, eftersom hennes bok ”När mamma brände Gud” precis kom ut på svenska, och det är sidor från just den boken som är med i originalutställningen.

Hur som helst, även den här mindre versionen av utställningen rekommenderas varmt. Premissen ”judar och serier” kan kanske upplevas som lite krystad, men jag ser det mer som ett slumpmässigt perspektiv genom vilket man kan visa en hel del intressanta grejer ur seriernas historia. Utställningen pågår ända tills 13 november!

Swedish edition

Så var det dags för SPX! På fredagen packade vi alla de nyaste Epixböckerna och drog iväg med dem till Kulturhuset för att göra i ordning borden.

Packing for SPX11 Eva

Vi fick till slut även Tagtool att funka till liveteckningen, whee!

Så här engagerad var jag när jag bemannade Epix/Tunguska/Goldenbird/Katin-borden:


Foto: Karl-Erik Lindkvist

I själva verket värmde jag upp tecknarhanden så att jag skulle kunna göra någotsånär anständiga signeringar.

Här signerar jag just mitt fanzin Tunguska #9 åt Håkan Storsäter:

Elmgren table with a bit of Katin on the side

Jag fick också signera några Eva-böcker, den här gången med både röd och blå akrylfärg, vilka jag hade köpt i Stockholm av Tom Waldton på Matton (fast jag insåg först senare vem han var …).

Tunguska #9 gets custom

I den lilla lådan längst ut i hörnet hade jag gamla Eva-fanzin som hade spelat ut sin roll i och med att alla serierna om henne har samlats i bokform. Jag gav bort dem gratis, eftersom det ju var gratisseriedagen och allt. Alla försvann långt innan lördagen var över. V^(oo)^V

Horst, Tinet and Ainur

Horst, jag och Ainur vid våra fullproppade bord – alla Epixböckerna på det vänstra bordet, sedan Katin-avdelningen med Miriam Katins bok, en ungersk utgåva på engelska med hennes korthistorier, samt Ilans eget lilla fanzin A Club of Inconsequence, sedan Eva-boken och mina fanzin, samt Ainurs Goldenbird!

Vi hade lite konkurrens om besökarnas uppmärksamhet halva lördan, i och med att Frida Ulvegren bemannade babian.se:s bord bredvid oss och med sin överjordiska utstrålning drog till sig alla inom tjugo meters omkrets, mot vilket jag med min mer passiv-agressiva SPX-bordsbemanningstaktik var helt chanslös. Som straff ritade jag en liten bild på henne medan jag värmde upp:

Här förklarar jag just i exakt vilken kronologisk ordning Joe Saccos samlade verk har uppstått. Han ville veta.


Foto: Stef Gaines

Ainur dök faktiskt upp först på söndan, eftersom det var någon historikerkongress som delvis krockade med SPX. Så här glada var vi vid bordet:


Foto: Mikael Sol

Och så här glada var vi strax innan, när vi väntade på insläpp (Ilan skymtar också i bakgrunden):


Foto: Stef Gaines

Alla med nyckel var förmodligen lite trötta efter Galagofesten kvällen innan, och antog att ingen väl ändå skulle komma dit redan klockan 10, så de utställare som faktiskt kom punktligt fick hänga runt i en trekvart eller så. Det var väl ungefär det enda aningen negativa med festivalens organisation — med andra ord var detta världens bäst organiserade SPX i Stockholm någonsin! Extra plus till dem som fixade den oberoende informationsbloggen Seriefestivalen, som var mycket mindre bökig än Kulturhusets egen hemsida.

Jag hade själv organiserat en programpunkt under SPX, nämligen liveteckning med Tagtool. Jag höll i trådarna bakom kulisserna, medan Ilan höll i själva evenemanget. Så här engagerad var han:


Foto: Stef Gaines

Fast det kanske var jag som just hade stört genom att messa något i stil med ”where r u gayz?”

Yvette Gustafsson tecknar. Hon var den första som Tagtool-tecknade under SPX på lördagen (kanske den första någonsin som Tagtooltecknade i hela Sverige???), och var inte helt nöjd med resultatet, så hon kom tillbaks på söndan och gjorde helt fantastiska grejer med pirayor!

Yvette Gustafsson with Tagtool

Stef Gaines summerade sin SPX-upplevelse:

Stef Gaines

Liveteckningen var i princip pausunderhållning mellan andra programpunkter i Studio 3. På så vis var tecknarna nästan garanterade publik, eftersom åhörare för nästa seminarium samlades under tiden som de tecknade. Och kanske liveteckningen lockade några extra åhörare till seminarierna också?

Malin Biller fick publiken hon förtjänade, i och med att det skulle vara ett seminarium med Martin Kellerman strax efter.

Mallin Biller with Tagtool

Naomi Nowak skulle ha tecknat ett pass på söndagen, men blev sjuk, så jag fick hoppa in i hennes ställe. Det var tur det, för schemat på söndan hade förskjutits och ändrats en hel del …

Presentation on Comics against Racism

Före Naomis/mitt pass höll Serier mot rasism föredrag. Ett projekt som jag är stolt över att vara del av (även om jag skäms lite för mitt bidrag som är så kasst tecknat, åååh V>(oo)<V).

Efter det var det inget mer program i Studio 3, så det var inte så många som stannade för att kolla på mina teckningar. Och det hade ju varit jättesynd om det hade varit Naomi Nowak vars teckningar ingen ville titta på!

Tinet Elmgren

Medan jag ritade vespagrisen som åkte genom natten sade jag till Ilan: ”Helt bisarrt hur allt har ordnat sig perfekt!!” Ilan, som har organiserat oräkneliga festivaler och evenemang i många år, svarade: ”Jomen så är det alltid.”

Ainur Elmgren with Tagtool

Sista men inte minsta liveteckningspasset tillägnades Ainur!

Fler foton finns på liveteckningsbloggen.

SPX11 gick förbi väldigt snabbt. För snabbt! Det hade för min del gärna kunnat pågå i några dagar till. Inte ens de här kabarépersonerna som gjorde reklam för ”Berlin-natten” lyckades ge mig hemlängtan:

Cabaret promo

Förra året placerade någon som bekant sina kalsonger under min stol. Detta år lämnade någon ett paket bindor mitt på golvet! SPX blir bara bättre för varje år!!!1

Left behind...

Bokslut SPX11:


För mig sålde, inte helt oväntat, det senaste numret av mitt fanzin Tunguska bäst, med fler sålda ex än någonsin. Dessutom fler sålda ex än någon annan publikation på våra bord överhuvudtaget! Yay! :3

Svårt att säga vad det berodde på — det suggestiva omslaget, placeringen på bordet, eller kanske att jag har missbrukat huvudserien i Tunguska i kampen mot seriecensuren i och med den jättestränga barnporrlagen de har i Sverige numera.
Vid sidan om de vanliga ”men jag har ju glömt ta med mina fanzin!!!”-mardrömmarna inför SPX hade jag också mardrömmar där folk anklagade mig för att vara pedofil, men ingendera av dessa scenarier besannades. Den enda som alls kom in på pedoporrkopplingen var en kille som kom fram och sa att han sett mina pedoporrteckningar och var förvånad över att jag är tjej och inte kille. Oookej …


Hos Epix var den absoluta bästsäljaren Svart Tomtebloss av Kerascoët. Den sålde t.o.m. slut på lördagen, så vi fick ta med fler på söndagen.
Den som missade  denna fantastiska bok, eller inte kunde komma till SPX — håll i hatten, för i nästa inlägg här på bloggen kommer information om hur man kan beställa de Epixnyheter som Horst vägrar lägga ut på Adlibris (p.g.a. en episk strid med biblioteken).

Swedish edition cover
Katin-klanens vinnare var förstås När mamma brände Gud, med sitt hjärtskärande omslag (annorlunda än omslaget på alla andra utgåvor hittills).


Ainur var den enda av oss som sålde slut på så gott som allt hon hade med sig, så när som på ett (1) ex av Goldenbird 3-4. Wiiiiii!

Jag vågade inte titta på vad det fanns för andra serier till salu, eftersom risken var överhängande att jag skulle spendera alla mina intjänade pengar och lite till på serier. I och för sig skulle det ha varit en fin byteshandel – serier mot serier – men det kan ju också vara bra att ha pengar till mat och hyra!

Dock fick jag ett par serier gratis eller i direkt byteshandel mot mina egna grejer. De bästa av dessa (av en slump har båda orangetonade omslag, hmmm):

Rädsla & avsky av Henri Gylander och Sofia Lindh, samt London Calling #3 av Sylvain Runberg och Phicil.

Sen kollade jag lite på vad Ainur köpte också, och det största hedersomnämnandet går till Nosebleed Studios Femårsjubileumsantologi — mer specifikt till Alice Engströms serie där (vilken jag dock har glömt namnet på), eftersom den innehåller en kangal-hund … :3

Slutsats: SPX11 var så roligt och bra och fint att det gick förbi alldeles för fort. Jag ser fram emot nästa år!

Som avslutning två av Ilans helt orelaterade impressioner av Stockholm denna SPX-helg:

Stockholm And then I got to pet him!

– Tinet Elmgren

P.S. Horst ville att jag skulle visa honom ”hur facebook fungerar”. Som ett resultat av det har Epix nu en facebooksida! Följ den om du vill hålla dig uppdaterad med vad som händer på Epix …

Filed under: Nyheter

Etiketter:, , , , , ,

3 kommentarer Kommentera

  • 1. Frida Ulvegren  |  17 maj, 2011 kl. 11:01 f m

    Men! Har du ritat mig?! Ååååh, det är ju det bästa jag vet att bli ritad! <3

    Du får göra som Kolikarna gjorde när de såg mig massakrera kulturfolket på bokmässan i gbg 2008. "If you can't beat her, befriend her" sa Fabian och bjöd opp till dans. Sedan dess är jag deras högra hand i diverse säljsammanhang.

  • 2. Tinet  |  17 maj, 2011 kl. 11:26 f m

    Hehe … Och man kan ju också se det som att du drog till dig besökare till vår del av salen, så att när de hade fått sin babian.broschyr och hängt lite hos dig, vände de kanske blickarna till oss. ;o)

  • 3. Frida  |  18 maj, 2011 kl. 2:43 e m

    heh. true that sistah. ;)

Kommentera

(måste anges)

(måste anges), (Gömd)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget.


Epix bloggar!

Här publicerar vi nyheter, webbserier och texter om arbetet på Epix. Då och då kommer vi att ta fram någon gammal albumgoding ur lagret och presentera den.

Huvudmeny

Arkiv

Följ Epix på facebook!

Epix Webbshop


Etiketter

©

© Epix Bokförlag AB 2009-2012

Bakgrundsmönstret är från en sida i Wigwam Bam av Jaime Hernandez. Bilden i sidhuvudet är från Som en sammetshandske smidd i järn av Daniel Clowes.

Metabunker